Art Deco


1920-1940

Tiden etter første verdenskrig i 1918, var en oppbyggings tid, og mange hadde det vanskelig. Verdensøkonomien var i ubalanse og mange var arbeidsledige.
Den nye stilen var særlig populær i USA, der de tilpasset den etter mulighetene for masseproduksjon. Stilen var både dekorativ og luksuspreget. 

Den nye stilen var inspirert av linjer fra art nouvau, og den hadde også trekk fra den samtidige funksjonalismen. Stilen ble kalt modern movment i England og style modern i Frankrike. Denne nye stilen spredte seg fort. Først senere ble den kalt for art deco.
Art deco var først og fremst en dekorativ stil, inspirert av kubismen i kunsten. Til å begynne med ble stilen forbundet med luksus, fordi den var knyttet til verdifulle møbler, klær og smykker. Det var en geometrisk stil med rette linjer. Art deco ble brukt i alle former for design i mote, film, fotografi, biler, bruksgjenstander og pynt. De store passasjerskipene ble utstyrt i art deco, det samme gjaldt mange av skyskraperne i store amerikanske byene som ble bygd i denne tida.
Stilen var inspirert av hvordan verden var nå - en verden preget av maskiner. Dekoren var geometrisk med mye sikksakkborder og fart. Stilen var nesten en lovprisning av alt det tekniske og alt det nå var mulig og få til.

Nora Gulbrandsen



Nora Gulbrandsen (født 29. desember 1894 i Kristiania , død 14. februar 1978 i Oslo) var en norsk keramiker og designer. Hun var utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i 1923-27. Etter endt utdanning kom hun til Porsgrunds Porselænsfabrik som designer, og her var hun kunstnerisk leder fra 1929 til 1945. Som sjefsdesigner ved PP var hun Norges første kvinnelige industridesigner. Ved siden av arbeidet ved Porsgrund laget hun utkast til tekstiler, tapeter, voksduker, glass og bokbind, og i 1930 tegnet hun to messehagler til Trondheim Domkirke. Da hun sluttet ved Porsgrunds Porselænsfabrik i 1945 startet hun eget keramikkverksted i Oslo.

Arkitektur




I arkitektur ble art deco særlig brukt i stormagasiner og forretningsbygg, kinolokaler, skyskrapere og boligblokker.



Mote




Etter verdenskrigen 1914-1918 krøp skjørtene lenger og lenger oppover. Kvinnene hadde behov for praktiske klær som det var lett å bevege seg i. Det var slutt på de trange korsettene, og det ble vanlig å bruke en stram hofteholder og separate brystholder.
Det ble flere motehus. Klær som var på moten ble lettere og skaffe. Variasjonen var store, både når det gjaldt stoffbruk og skjørtelengde. (Danse kjolene kunne bli svært så dristige)

Mannsmoten forandret seg ikke så mye. Bare detaljer ble forandret i den tradisjonelle dressen. Buksebeina var svært vide, de kunne være opptil 60 cm i omkrets ved ankelen.

Interiør







Art deco-møbler for hjemmebruk var enkle i formen. Bord og skap hadde ofte intarisa av perlemor. Stål og glass var vanlig materialer. Typiske pyntegjenstander var dekorert med geometriske mønstre. Stilen hadde ein forkjærlighet for rovdye, som panteren. Dyr og mennesker kunne også være på lampefot. Ofte var det kvinner med utstrakt hånd der lampen var festet.

Alvar Aalto


Hugo Alvar Henrik Aalto (født 3. februar 1898, død 11. mai 1976) var en finsk arkitekt og designer, en av de mest berømte finske arkitektene gjennom historien

De mest kjente møblene til Aalto er de tre- og firbeinte krakkene, stol og lenestol. Krakken er en av de mest kopierte møblene til Aalto, spesielt er det mange kopier av den firbeinte krakken. Mange av møblene sine planla Aalto i samarbeid med Korhonens møbelfabrikk (Korhosen huonekalutehdas)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar